Tabung

My Friends

Thanks

Saturday, January 29, 2011

Kuku @ Nailz

Siapa lah yang tak mengimpikan kuku yang cantik, shining, kemas serta bersih..
 ihsan google
aku dulu pun zaman sekolah hingga zaman aku belum bertudung, kuku jangan haraplah nak pendek..dalam 2mm tu paling pendek lah tu..hohoho
sekarang tidak lagi..cewah ! dah macam iklan pulak..malah geli kalau kalau kuku panjang even 1mm sekalipun (melainkan sebulan sekali harus bagi wanita..huhu)
sekarang ni pelbagai rawatan ada untuk kuku..manicure lah apa lagi entah semuanya untuk mencantikkan kuku.


ihsan google

  • Dikatakan bahawa menyimpan sebatang kuku jari yang panjang, dosanya sama seperti memelihara sekandang babi, jika kita menyimpang kesemua kuku jari yang panjang bayangkan betapa banyak dosa yang kita hadapi
Kebenarannya :-
  • Bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apa alasan jua sekalipun kerana ia tidak membayangkan kesucian & ia juga bukan budaya kita apatah lagi menggunkan tangan untuk beristinjak
  • Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam najis manusia iaitu E-Coli kuman tersebut tidak akan hilang walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu sentiasa lah berkuku pendek untuk kesihatan & kebersihan diri.

8 comments:

Gimi said...

betul...
nak plak klu kita simpan kuku panjang, syaitan duk berlindung kat bawah tu...

lilY said...

Gimi :
- tau xpe..kiranya semanjang jer lah makan kongsi ng syaitan ni ;)

Nurulezzah said...

tak sedaplah makan ng syaitan. nanti dia makan lagi banyak, patut la kita selalu tak kenyang kan..

padle said...

fakta yang menarik!thnx!

lilY said...

Nurulezzah :
- haha tau xpe...jgn simpan kuku tau ;)

padle :
- welcome ;)

chemay said...

cepat2 potong kuku bile bace entry niee
ngeee
:D

IFA Athirah said...

jom kte sntiasa memastikn kuku dipotong pndek!!wee http://www.geekintherainbow.blogspot.com/

lilY said...

chemay :
- haha..bagus² ;)

Ifa Athirah :
- hehe..kuku mesti pendek ;)
thanks ;)